خونریزی زخم

خونریزی زخم؛ علل، علائم و اقدامات موثر

در هنگام خونریزی زخم چه اقداماتی انجام دهیم؟ آیا می توان از خونریزی زخم جلوگیری کرد؟ توجه داشته باشید که بعضی از آسیب دیدگی ها می تواند خونریزی را به همراه داشته باشید که بروز چنین حالتی منجر به ترس و وحشت فرد می شود. پس با توجه به ایجاد چنین شرایطی نحوه کنترل خونریزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر می خواهید تا با علائم، علل و بسیاری از موارد با مرتبط با این موضوع بیشتر آشنا شوید تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

راهنمای خونریزی زخم

علائم نشان دهنده خونریزی زخم

از مهم ترین علائم و نشانه های خونریزی زخم عبارتند از:

❌ درد یکی از مهم ترن علائم خونریزی زخم محسوب می شود که در تمامی قسمت های بدن احساس می شود.

❌ خونریزی ممکن است همراه با عفونت باشد که از مهم ترین علائم آن می توان به تب، درد شدید، تبخال اشاره کرد.

❌ سردرد و سرگیجه نیز از علائم خونریزی خیلی شدید می باشد.

❌ قرمز شدن نواحی زخم یا در تمامی آن

توجه داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده می تواند تنها برخی از علائم و نشانه های مربوط به خونریزی زخم باشد ولی بهتر است برای پیشگیری های بیشتر هر چه سریع تر به بهترین کلینیک زخم مراجعه نمایید.

آیا خونریزی زخم در تمامی افراد به یک شکل رخ می‌دهد؟

خونریزی زخم، در واقع یک پاسخ طبیعی بدن به آسیب دیدگی است و می‌تواند در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی رخ دهد. عوامل مختلفی، از جمله نوع زخم، عمق زخم، موقعیت زخم و وضعیت عمومی فرد، می‌توانند بر خونریزی زخم تأثیرگذار باشند. در نتیجه، خونریزی زخم در تمامی افراد به یک شکل خاص رخ نمی‌دهد و ممکن است متفاوت باشد.

در برخی از افراد، خونریزی زخم ممکن است به دلیل عوامل زیر به شدت بیشتری از سایر افراد باشد:

🔷 برخی بیماری‌های خونی

افرادی که مبتلا به بیماری‌های خونی مانند هموفیلی، نقص پلاکت‌ها یا بیماری‌های خونریزی دیگر هستند، ممکن است در معرض خونریزی شدیدتری باشند.

🔷 مصرف داروها

برخی داروها ممکن است خونریزی را تشدید کنند، به عنوان مثال داروهای ضدلخته‌ای مانند وارفارین یا آسپرین.

🔷 بیماری‌های مزمن

فردانی که با بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی یا بیماری‌های ایمنی سیستمیک مبارزه می‌کنند، ممکن است خونریزی زخم دشوارتری داشته باشند.

بنابراین، خونریزی زخم در هر فردی به شکل و شدتی خاص رخ می‌دهد و در صورتی که خونریزی شما نگران کننده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

علل خونریزی زخم چیست؟

در حالت کلی خونریزی زخم ممکن است بنا به دلایل مختلفی باشد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

علل خونریزی زخم
  • آسیب دیدگی دیواره معده، روده، ورم معده و کرون می تواند خونریزی زخم را به همراه داشته باشد.
  • تنگی عروق نیز از دیگر دلایل خونریزی زخم می باشد در واقع با انسداد عروق خون به نواحی زخم شده می رسد و از راه پوست خارج می شود.
  • از دیگر دلایل خونریزی می تواند شامل وارد شدن ضربه یا هر گونه آسیبی به بدن یا حتی مصرف دارو های رقیق کننده خون باشد که منجر به خونریزی می شود.
  • ابتلا به برخی از بیماری های ژنتیکی نظیر بیماری هموفیلی، وان و … می تواند خونریزی زخم را به همراه داشته باشد.
  • ابتلا به بیماری های خونی نظیر لوسمی و آنمی از دیگر عوامل خونریزی زخم به شمار می رود.

تمامی موارد گفته شده می تواند از جمله علل خونریزی زخم به شمار بروند ولی برای بررسی های دقیق تر بهتر است تا حتما به یک مرکز درمان زخم مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: درمان زخم بستر

در هنگام خونریزی زخم، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

از مهم ترین اقداماتی که در زمان خونریزی زخم باید انجام داده شود به شرح زیر است:

اقدامات موثر برای خونریزی زخم
  • در صورتی که زخم بزرگ باشد و حجم خونریزی زیاد، فرد بایستی دراز بکشد، و جهت کاهش خونریزی، پاها نسبت به قلب در سطح بالاتری قرار بگیرد.
  • هر گونه مواد اضافی باید از روی زخم برداشته شود.
  • بعد از برداشتن مواد زائد، بهتر است فشار مستقیمی با استفاده از پانسمان و یا گاز استریل بر روی ناحیه درگیر وارد شود.
  • بعد از قطع خونریزی، زخم بایستی پانسمان شود.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که در زمان خونریزی زخم به هیچ عنوان کارهای زیر را انجام ندهید:

• سعی در تمیز کردن زخم های بزرگ نداشته باشید.
  • در صورت پانسمان، بلافاصله نسبت به برداشتن پانسمان زخم اقدام نکنید، چرا که احتمال خونریزی مجدد وجود خواهد داشت.

خونریزی زخم چه تاثیراتی در سلامت جسمی و روانی دارد؟

این مشکل در واقع اگر به موقع تشخیص داده نشود می تواند سلامت جسمی و روانی را تحت تاثیر قرار دهد در واقع هر چقدر خونریزی شدید تر باشد کمبود خون را به همراه دارد و مشکلاتی مثل سرگیجه، خستگی، بی اشتهایی، تنگی نفس را ایجاد می کند.

علاوه بر تاثیرات جسمی این موضوع برروی سلامت روانی نیز تاثیر می گذارد، یعنی ممکن است منجر به ایجاد استرس و اضطراب شود و این موضوع می تواند به شدت نگران کننده باشد.

پس با توجه مشکلاتی که این عارضه می توان به همراه داشته باشد بهتر است تا هر چه سریع تر به یک پزشک مراجعه نمایید تا در ابتدا منشا و شدت خونریزی به طور کامل تشخیص داده شود و مناسب ترین روش درمانی نیز انتخاب شود.

آیا همیشه خونریزی زخم نیاز به درمان پزشکی دارد؟

خونریزی زخم ممکن است در برخی موارد نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، اما در موارد دیگر ممکن است با اقدامات خانگی متوقف شود. در زیر به توضیحاتی درباره مواردی که نیاز به درمان پزشکی دارند و مواردی که ممکن است با مراقبت در منزل کنترل شوند، می‌پردازم:

1. نیاز به درمان پزشکی

◀ خونریزی شدید

اگر خونریزی زخم شدید و مداوم است و در طول ۱۰-۱۵ دقیقه توسط فشار مستقیم متوقف نمی‌شود، نیاز به مراجعه به پزشک دارید.

◀ زخم عمیق

اگر زخم بسیار عمیق است و لایه‌های عمیق‌تر پوست را درگیر کرده است، ممکن است نیاز به خیاطی و درمان مخصوص داشته باشد.

◀ زخم‌های واقع شده در محل‌های حساس نظیر صورت، دستها یا تنه

این نوع زخم‌ها ممکن است نیاز به درمان پزشکی و خیاطی داشته باشند.

◀ خونریزی زخم پس از ضربه شدید

اگر زخم و خونریزی پس از ضربه شدید، مصدومیت در تصادف یا سقوط اتفاق افتاده است، مراجعه به پزشک الزامی است.

2. مراقبت در منزل

◀ خونریزی زخم کم و متوسط

اگر خونریزی زخم نسبتاً کم و متوسط است و با فشار مستقیم متوقف می‌شود، می‌توانید با مراقبت در منزل خونریزی را کنترل کنید. استفاده از باند یا ضماده‌بندی مناسب می‌تواند کمک کند.

◀ زخم‌های کوچک و سطحی

اگر زخم کوچک و سطحی است و خونریزی نسبتاً کم است، می‌توانید با شستشوی آن با آب و صابون و استفاده از ضدعفونی کننده، آن را در منزل مدیریت کنید.

در هر صورت، اگر شما نگران هستید یا خونریزی زخم شما به طور مداوم ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب را تعیین کند.

کلام آخر

خونریزی زخم در واقع یک مشکل کاملا جدی است که برای تشخیص آن باید حتما به بهترین کلینیک مراجعه شود تا بعد از بررسی علائم و نشانه های موجود بتوان از مناسب ترین روش درمانی استفاده کرد.

سوالات متداول درباره خونریزی زخم

✔ چه نکاتی را در زمان خونریزی شدید زخم باید مد نظر قرار داد؟

در صورتی که شدت خونریزی زیاد است، مراقب شوک فرد باشید.
1- سرد و مرطوب شدن پوست
2- کاهش ضربان قلب
3- کاهش سطح هوشیاری ، از جمله علائم و نشانه های بروز شوک می باشد.
زمانی که فردی دچار آسیب و جراحت می شود، سعی کنید ابتدا فرد را در حالت دراز کش قرار دهید و پاها بالاتر از سطح قلب قرار بگیرند. با این کار، خونرسانی به اندام های حیاتی بهتر انجام می شود و به حفظ هوشیاری فرد نیز کمک خواهد شد.

✔ آیا می توان از خونریزی زخم پیشگیری کرد؟

بله رعایت بهداشت، داشتن یک تغذیه مناسب و سالم، مصرف دارو های تجویز شده از سوی پزشک، رعایت مراقبت های لازم در خصوص زخم، محافظت کردن بدن در برابر آسیب یا صدمه در واقع جزء مهم ترین کارها در برابر پیشگیری از خونریزی زخم می باشند.