Search
Close this search box.
درمان زخم دیابت

درمان زخم دیابت؛ 5 مرحله درمانی + نکات کلیدی

درمان زخم دیابت یکی از مشکلات اصلی بیماران مبتلا به دیابت است. زمانی که فرد دیابت داشته باشد، نه تنها بیشتر در معرض ایجاد زخم در اندام‌های انتهایی مثل دست و پا هست، بلکه زخم هایش نیز دیر بهبود پیدا می‌کند. بنابراین اگر شما نیز دچار دیابت هستید، باید به منظور جلوگیری از عفونت و مشکلات احتمالی دیگر به فکر درمان سریع‌تر آن باشید. در ادامه به روش‌های درمان زخم دیابت، مراقبت از زخم و نحوه کاهش خطر زخم دیابت خواهیم پرداخت.

00:48
truncate dir-rtl

درمان زخم دیابت در دو جلسه

چه مراحلی برای درمان زخم دیابت وجود دارد؟

هر کسی در طول زندگی خود چندین بار زخم شدن پوست را تجربه می‌کند و این یک اتفاق اجتناب ناپذیر است. اما بیماران دیابتی به دلیل ضعف در سیستم عروقی و خونرسانی،‌ بیشتر دچار زخم می‌شوند. معمولا اندام‌های انتهایی افراد مبتلا به دیابت مثل نوک انگشتان دست و پا به دلیل کاهش خونرسانی و نوروپاتی، بیشتر در معرض زخم شدن است.

از آنجایی که ممکن است ممکن است دیابت احساس درد را نیز کاهش دهد، فرد دیرتر دچار آسیب شده و ممکن است زخم‌های جدی را تجربه کند. نکته منفی در مورد زخم دیابت این است که دیر به درمان پاسخ می‌دهد و در صورتی که جدی گرفته نشود گسترش می‌یابد.

مراحل درمان زخم دیابت

در ادامه به مهم‌ترین مراحل درمان زخم دیابت خواهیم پرداخت.

1. پیشگیری از بروز زخم

اولین و مهم‌ترین مرحله از درمان زخم دیابت این است که از ایجاد زخم جلوگیری کنیم. مراقبت‌هایی که احتمال زخم شدن را کاهش می‌دهند باید در سبک زندگی جای بگیرند. علاوه بر این در صورت ایجاد زخم لازم است با شستشوی زخم پای دیابتی به صورت روزانه و تعویض مرتب پانسمان، از عفونی شدن آن جلوگیری کنید. چرا که عفونی شدن زخم و گسترش آن ممکن است در نهایت به قطع عضو منجر شود.

یشتر بخوانید: درمان عفونت زخم

2. برداشتن فشار از روی زخم

مرحله بعد درمان زخم دیابت این است که فشار را بر روی ناحیه کاهش دهیم. به عنوان مثال اگر زخمی در پا وجود دارد، با استفاده از کفش‌های مخصوص و استفاده از عصا یا ویلچر فشار را روی آن کاهش می‌دهیم. همچنین با گرم نگه داشتن عضو خونرسانی به آن را افزایش داده و سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهیم.

3. حذف بافت‌های آسیب دیده

معمولا در پی ایجاد زخم دیابتی یک سری بافت مردگی یا نکروز به رنگ سیاه ایجاد می‌شود که به منظور درمان زخم دیابت باید برداشته شود. در حین تعویض پانسمان می‌توان با استفاده از گازهای مخصوص بافت‌های آسیب دیده را از روی پوست برداشت.

4. ضد عفونی زخم و تجویز دارو

 استفاده از محلول‌های ضد عفونی کننده مناسب و تجویز آنتی بیوتیک نقش قابل توجهی در درمان زخم دیابت دارد. این مرحله در کاهش احتمال ضد عفونی زخم نقش داشته و خطرات زخم را کاهش می‌دهد.

5. کنترل قند خون

به منظور پیشگیری از ایجاد زخم و گسترش آن لازم است قند خون را کنترل کنید. تجویز رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه و رعایت آن، استفاده از داروهای کنترل کننده قند خون و انسولین در این مرحله مهم است. درمان شدن زخم‌های دیابتی تا حد زیادی به این مرحله بستگی دارد.

00:51
truncate dir-rtl

درمان زخم دیابت در پنج جلسه در مرکز دکتر زخم

چه نوع مراقبت‌های پزشکی و پرستاری برای درمان زخم دیابتی لازم است؟

به منظور درمان زخم دیابتی لازم است تحت مراقبت‌های پزشکی و پرستاری تخصصی قرار بگیرید تا بتوانید با این عارضه مقابله کنید. معمولا مدتی طول می‌کشد تا زخم‌‌ها بهبود یابد و حتی ممکن است برطرف کردن نیازهای روزمره را با مشکل مواجه کند.

بنابراین لازم است با بانداژ و پانسمان منظم از عفونت زخم جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که در اغلب موارد لازم است با تکنیک خاصی انجام شده یا از یک روش مناسب برای پانسمان استفاده شود. مراقبت‌های پزشکی و پرستاری دیگری نیز جهت درمان زخم دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

  • معاینه توسط پزشک فوق تخصص غدد
  • تجویز آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد التهاب
  • استفاده از کلسیم آلژینات به منظور ترمیم سریع‌تر
  • رژیم درمانی

در صورتی که امکان درمان زخم دیابت در منزل وجود نداشته باشد،‌ پزشک دستور بستری را تجویز می‌کند. با بستری در بیمارستان نه تنها سطح مراقبت‌ها افزایش می‌یابد،‌ بلکه با کاهش فشار روی زخم سرعت بهبود افزایش می‌یابد.

آیا داروهای خاصی برای درمان زخم دیابت وجود دارد؟

اگرچه درمان زخم دیابت بیشتر به اقدامات پیشگیرانه و پانسمان وابسته است، اما ممکن است پزشک از یک سری داروها برای بهبود سریع‌تر استفاده کند. معمولا داروهای آنتی بیوتیک به منظور درمان عفونت زخم یکی از اولین خطوط درمان است.

درمان زخم دیابتی

همچنین داروهای رقیق کننده خون که به خونرسانی بیشتر کمک می‌کنند می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. توجه داشته باشید که هیچ داروی اختصاصی به منظور تسریع سرعت بهبود زخم‌ها وجود ندارد.

آیا رژیم غذایی خاصی برای درمان زخم دیابت توصیه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بیماران به منظور درمان زخم دیابت باید به آن توجه کنند،‌ رعایت رژیم غذایی مناسب جهت کاهش قند خون است. به منظور کنترل قند خون لازم اس اصلاحاتی در رژیم غذایی ایجاد کنید تا هم از بالا رفتن آن و هم از پایین رفتن آن جلوگیری کنید. همچنین می‌توان  نیاز به انسولین را با استفاده از رژیم غذایی کاهش داد.

مهم‌ترین توصیه این است که به جای استفاده از قندهای ساده و شیرینی‌ها، بیشتر از قندهای پیچیده استفاده کنید. کربوهیدرات پیچیده مثل برنج و نان سبوسدار نیاز شما به مصرف مواد غذایی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این باید سهم سبزیجات، غلات، فیبرها و میوه‌هایی که شیرینی کمتری دارند را نیز در رژیم غذایی افزایش دهید.

نکات مهم در درمان زخم دیابت چیست؟

درمان زخم دیابت یک مسئله جدی است و نیازمند رویکرد چندگانه‌ای است. در زیر، به برخی از نکات مهم در درمان زخم دیابت اشاره خواهم کرد:

  • شستشو روزانه پا با آب گرم
  • اجتناب از راه رفتن پا برهنه
  • اجتناب از پوشیدن کفش‌های تنگ و ناراحت
  • معاینه روزانه نقاط مختلف بدن توسط خود فرد
  • گرفتن با دقت ناخن‌های دست و پا
  • اجتناب از مصرف دخانیات و الکل
  • ورزش روزانه
  • مراجعه سریع به پزشک در صورت مشاهده زخم‌های مشکوک
  • کنترل قند خون در محدوده نرمال

آیا درمان زخم دیابت نیاز به جراحی دارد؟

در مواردی که زخم دیابت وسیع بوده و عمق بیشتری پیدا کند ممکن است پزشک از روش جراحی زخم برای درمان آن استفاده کند. گاهی با تمام روش‌های درمانی و مراقبتی همچنان فشار روی برخی نقاط باعث ایجاد زخم می‌شود.

پزشک می‌تواند با جراحی استخوان و برطرف کردن ناهنجاری‌هایی که فشار بر زخم را افزایش می‌دهند، به درمان زخم دیابتی کمک کند. البته در صورتی که اجازه پیشرفت و گسترش زخم را ندهید، احتمالا نیازی به جراحی نخواهید داشت.

نتیجه گیری

درمان زخم دیابت به عنوان یک عارضه خطرناک در افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند، بسیار مهم است. مدیریت و کنترل قند خون در کنار پانسمان تخصصی می‌تواند به درمان زخم دیابتی منجر شود. البته باید توجه مراقب باشید که از پیشرفته شدن و تشدید زخم‌ها جلوگیری کنید و عوارض بیشتری را تجربه نکنید. به این منظور توصیه می‌شود سریعا به بهترین کلینیک زخم مراجعه کنید و درمان را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط