Search
Close this search box.
درمان-زخم-بدخیم-و-سرطانی

زخم بدخیم و سرطانی و روش درمان

آیا با اهمیت درمان زخم بدخیم و سرطانی آشنا هستید؟ چه زخم هایی بدخیم هستند؟ راه درمان زخم های بدخیم و سرطانی چیست؟ آیا درمان زخم بدخیم و سرطانی امکان پذیر است؟ در این مقاله سعی داریم تا راه های درمان زخم بدخیم و سرطانی را بررسی کنیم  پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

زخم بدخیم و سرطانی

زخم سرطانی و بدخیم

معمولا حدود 5 تا 10 درصد از افراد، در مراحل پیشرفته ی سرطان به زخم های بدخیم مبتلا می شوند. برخی از این زخم های بدخیم موجب بروز عوارض نامطلوبی مانند: عفونت، خونریزی و … در فرد خواهند شد.

افرادی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند، معمولا در مراحل پیشرفته ی درمانی دچار عوارض نامطلوبی می شوند. طبق بررسی های انجام شده، فولیکول های مو، اولین مناطق تحت تاثیرات سوی روش های درمانی سرطان هستند؛ بعد از فولیکول های مو معمولا سلول های مغز استخوان و در مراحل بعدی سلول های پوشاننده ی مخاط بدن، متاثر از روش های درمانی سرطان می شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، احتمال ایجاد زخم در سلول های پوشاننده ی مخاطی مانند: حفره ی دهانی و قسمت های مختلف دستگاه گوارش، بسیار زیاد است.

افرادی که درگیر سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان استخوان هستند، بیشتر از سایرین در معرض زخم های بدخیم و سرطانی قرار می گیرند. بطور معمول سرطان هایی که بدون درمان رها می شوند، در طی سال ها رشد می کنند و ممکن است به سطح پوست راه یابند که در این صورت، پوست را سوراخ می کنند و بصورت یک زخم باز، روی پوست ظاهر می شوند.

همچنین  زخم هایی که در طی درمان سرطان ایجاد می شوند، معمولا با پایان یافتن دوره ی درمانی، ترمیم می شوند و بهبود می یابند. اما زخم هایی که در عضوهای سرطانی ایجاد می شوند ممکن است، پایدار بمانند.

برخی از تکنیک های درمانی سرطان، مانند رادیوتراپی یا پرتودرمانی، نیز امکان ایجاد زخم در افراد سرطانی را تشدید می کند.

پیشگیری از زخم های بدخیم و سرطانی

معمولا داروهای خاصی به منظور جلوگیری و ممانعت از ایجاد واکنش های پوستی، وجود ندارد. اما روش های مراقبتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توان ایجاد این زخم ها را به تعویق انداخت.

توصیه می شود، به هنگام ایجاد زخم های بدخیم، به بهترین کلینیک درمان زخم  مراجعه کنید تا اقدامات لازم جهت درمان زخم های بدخیم و سرطانی را انجام دهید و از ایجاد عوارض نامطلوب تر جلوگیری بعمل آورید.

زخم های بدخیم یا سرطانی بیشتر بیشتر در چه قسمت هایی از بدن ایجاد می شود؟

از جمله قسمت هایی که زخم بد خیم و سرطانی بیشتر ایجاد می شود به شرح زیر می باشد:

  • ناحیه تناسلی
  • ناحیه سینه و سر و گردن
  • قفسه سینه
  • بازوها
  • پاها
مناطق ایجاد زخم بدخیم و سرطانی

درمان زخم بدخیم

درمان زخم بدخیم و سرطانی با رادیوتراپی امکان پذیر است که در این روش درمانی اشعه با طول موج کاملا مسخص برروی زخم تابیده می شود در طی انجام این روش درمانی زخم کوچک تر شده و در نهایت به مرور کاملا خشک می شود.

این نوع زخم ها از لحاظ ظاهری بسیار ناراحت کننده هستند علاوه بر آن منجر به ایجاد درد بسیار زیادی در فرد خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای این نوع زخم ها باید هر چه سریع تر اقدامات درمانی مناسب انجام داده شود چرا که باعث خونریزی و عفونت در فرد خواهد شد.

در ادامه مقاله بیشتر در مورد نحوه کنترل تمامی این عوارض صحبت خواهیم کرد.

روش های کنترل زخم بدخیم

از جمله روش های رایج به منظور کنترل زخم به شرح زیر می باشد:

مدیریت درد

در حالت کلی این موضوع در زخم های بد خیم و سرطانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به عنوان مثال اگر این درد ها دائمی باشند علت اصلی آن وارد شدن فشار به ضایه می باشد.

با وجود این شرایط پزشک برای شما مسکن را به منظور کنترل درد تجویزی می کند در بعضی از مواقع نیز ممکن است فرد در زمان تعویض پانسمان درد داشته باشد که پزشک توصیه می کند تا قبل از انجام پانسمان دارو مصرف نماید علاوه بر آن بسته به شرایط فرد پانسمان کمی دیرتر تعویض شود همچنین حتما توجه داشته باشید که استفاده از پانسمان های زخمی می تواند در داشتن درد کمتر بسیار موثر باشد.

خونریزی

داشتن خونریزی در زخم های بدخیم یک عارضه کاملا معمولی است همچنین توجه داشته باشید که اگر پانسمان روی زخم قرار بگیرند می تواند منجر به خونریزی زخم در زمان تعویض پانسمان شود.

علاوه بر آن استفاده از داروهای رقیق کننده خون نظیر آسپرین، وارفارین و … امکان خونریزی را چند برابر می کند. در بعضی از واقع که خونریزی فرد بیش از اندازه باشد لازم است تا اقدامات درمانی زیر انجام داده شود:

  • برداشت پانسمان
  • استفاده از پاسنمانی که به هیچ عنوان برروی زخم نمی چسبد.
  • بهتر است تا قبل از برداشت پانسمان حتما آن را خیس کنید تا جدا کردن آن راحت تر انجام شود.

نکته: اگر خونریزی شما بیش از اندازه بود لازم است تا هر چه سریع تر به پزشک خود این موضوع را گزارش دهید.

عفونت زخم

بوی نامطبوع از زخم زمانی که باکتری ها و پروتئین ها در بافت مرده تجزیه می شود رخ می دهد. بروز چنین شرایطی برای زخم لازم است تا اقدامات درمانی مناسب برای فرد انجام داده شود که از مهم ترین ان ها به شرح زیر می باشد:

  • حتما زخم خود را بشویید.
  • استفاده از پانسمان مناسب
  • برداشتن پانسمان های قدیمی

سوالات متداول

خلاصه مطلب

ما در این نوشتار در خصوص زخم ها بدخیم و سرطانی صحبت کردیم. این عارضه در افراد می تواند بسیار آزاردهنده باشد و از همه مهم تر لازم است تا حتما پیگیری ای لازم برای درمان انجام داده شود تا بدتر شدن بیماری جلوگیری شود. به منظور درمان هر نوع زخمی شما عزیزان می توانید به کلینیک دکتر زخم بهترین کلینیک درمان زخم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط