Search
Close this search box.
درمان قارچ ناخن

درمان قارچ ناخن: سریعترین روش‌های درمانی

درمان قارچ ناخن می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ زیرا قارچ ها می‌توانند در لایه های عمیق ناخن نفوذ کنند. داروهای موضعی و خوراکی متنوعی برای درمان این عفونت وجود دارد که هر یک دارای مزایا و محدودیت هایی هستند. درمان مناسب براساس شدت عفونت، محل آن و سلامت کلی فرد مبتلا تعیین می‌شود. در این مقاله، به بررسی علل، عوامل خطر و انواع درمان‌های قارچ ناخن می‌پردازیم تا به خوانندگان کمک کنیم تا با این مشکل آشنا شوند و بهترین گزینه درمانی را برای خود انتخاب نمایند.

اهمیت درمان قارچ ناخن

اهمیت درمان قارچ ناخن چیست؟

قارچ نه تنها ظاهر ناخن‌ها را مختل می‌کند، بلکه بر سلامت آن‌ها نیز تأثیر بگذارد. این عفونت باعث تغییر رنگ، ضخیم شدن، شکنندگی و ظاهر نامناسب ناخن‌ها می‌شود. درمان این مشکل به بهبود وضعیت ناخن‌ها کمک می‌کند و از گسترش عفونت به سایر ناخن‌ها یا پوست اطراف جلوگیری می‌کند. عدم درمان می‌تواند به عفونت‌های شدیدتر یا حتی به درگیری استخوان‌ها منجر شود که نیازمند مداخلات پزشکی پیچیده‌تری هستند.

علاوه بر اثرات فیزیکی، قارچ ناخن می‌تواند بر زندگی فرد نیز تأثیر بگذارد. این عفونت ممکن است باعث ناراحتی، تورم و درد در ناحیه ناخن شود که بر اعتماد به نفس و فعالیت‌های روزانه تأثیر منفی می‌گذارد. این درمان نه تنها به بهبود ظاهر ناخن‌ها، بلکه به کاهش این ناراحتی‌ها و بهبود کیفیت زندگی فرد نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: فرو رفتن ناخن در گوشت

چه روش‌هایی برای درمان قارچ ناخن وجود دارد؟

درمان قارچ ناخن معمولاً با کوتاه کردن ناخن‌های عفونی توسط متخصص پوست شروع می‌شود و هر ناخن عفونی را تا جایی که به انگشت یا انگشت شما می‌چسبد برش می‌دهد. برای رهایی کامل از عفونت، اکثر افراد به یک یا چند درمان زیر نیز نیاز دارند: 

روش های درمان قارچ ناخن

1. اگر عفونت خفیفی دارید، دارویی که به ناخنهایتان می‌زنید ممکن است عفونت را از بین ببرد. این درمان کمک می‌کند تا زمانی که ناخن‌ها رشد می‌کنند، قارچ‌های جدید خارج شوند. ناخن‌های دست معمولاً در عرض چهار تا شش ماه رشد می‌کنند اما ناخن‌های پا به طور معمول ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد. برای به دست آوردن بهترین نتایج، ضروری است که این دارو‌ها را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید.

2. اگر به درمان تهاجمی تری نیاز دارید، متخصص پوست ممکن است قرص های ضد قارچ تجویز کند که نسبت به داروهایی که روی ناخن هایتان می زنید، سرعت درمان بیشتری دارند.

3. گاهی اوقات، قارچ ناخن به سختی درمان می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های ضد قارچ و استفاده از دارو روی ناخن‌ها می‌تواند مؤثرتر از استفاده از هر یک از این درمان‌ها به تنهایی باشد.

4. اگر عفونت شدید دارید یا درمان‌های دیگر مؤثر نیستند، متخصص پوست ممکن است برای خلاص شدن از شر عفونت، برداشتن ناخن را توصیه کند. متخصص پوست از یکی از روش های زیر برای برداشتن ناخن استفاده می کند:

  • برداشتن ناخن بدون جراحی (یک ماده شیمیایی روی ناخن اعمال می شود)
  • برداشتن ناخن با جراحی

بیشتر بخوانید: دفورمیتی ناخن

انواع روش های خانگی برای درمان قارچ ناخن 

در این بخش با بهترین درمان های خانگی برای از بین بردن قارچ ناخن آشنا می‌شویم.

ویکس

حتما شما هم با بوی ویکس آشنا هستید؛ ویکس نوعی پماد با بوی تند اکالیپتوس است که برای تسکین درد های استخوانی و کمک به سرفه در دوران سرماخوردگی از آن استفاده می‌شود. طبق تحقیق انجام گرفته در سال 2011، این پماد اثرات درمانی ثابت شده‌ مثبتی دارد. البته گفتیم که مصرف اصلی این پماد درمان سرفه است، ولی مواد به‌کار رفته در آن مانند روغن اکالیپتوس، به درمان قارچ ناخن پا کمک می‌کند. کافی‌ست حداقل یک بار در روز این پماد را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

عصاره گیاه زراوند

گیاه زراوند در طب سنتی به عنوان یکی از گیاهان موثر در درمان خانگی قارچ ناخن دست و پا شناخته می‌شود. تیره این گیاه از خانواده گل آفتابگردان می‌باشد و در بیشتر مناطق دنیا گیاه شناخته شده‌ای است. بر اساس مطالعات مختلف تحقیقاتی و بالینی، کرم‌های ساخته شده با عصاره این گیاه تاثیر فوق العاده‌ای در درمان انواع قارچ ناخن و همچنین مشکلات قارچ ناخن افراد دیابتی دارد. در حال حاضر پماد ضد قارچ این گیاه به عنوان دارو برای قارچ ناخن در داروخانه‌ها در دسترس است.

سیر

مطالعات انجام شده نشان داده است که عصاره‌ سیر دارای خواص ضد قارچی است. قارچ ناخن را میتوان با قرار دادن حبه‌های سیر خُرد یا له‌شده درمان کرد. کافی‌ست این عصاره به مدت 30 دقیقه روی ناخن آسیب‌دیده قرار گیرد. اگر بوی سیر را دوست ندارید می‌توانید از کپسول‌های سیر استفاده کنید که به مراتب نسبت به سیر تازه بوی کمتری دارند.

سرکه سیب

سرکه‌ سیب هم نوعی روش درمان خانگی شناخته می‌شود. این سرکه به دلیل خواص ضد میکروبی قوی، یکی از راهکارهای خانگی برای درمان ناخن آسیب دیده از قارچ ناخن است. ناخن آسیب‌دیده را به مدت 20 دقیقه در محلولی از آب گرم و سرکه بگذارید و به این ترتیب، با استفاده از این درمان خانگی و ساده به جنگ قارچ ناخن بروید.

روغن درخت چای

از مهم‌ترین خواص روغن درخت چای، قابلیت ضد قارچ و ضدعفونی کنندگی آن است. از این روغن در بسیاری از مناطق جهان به عنوان دارویی همه فن حریف برای کنترل و درمان انواع زخم، قارچ پوستی، سوختگی و … استفاده می‌شود. برای استفاده از خواص روغن درخت چای می‌توانید روزی یکی دو بار از این روغن روی موضع درگیر و آسیب دیده بزنید.

سریعترین درمان قارچ ناخن چیست؟

قرص‌های ضد قارچ سریع‌تر از داروهایی که روی ناخن‌ها استفاده می‌شود، عمل می‌کنند. مصرف قرص های ضد قارچ به مدت دو ماه می تواند عفونت زیر ناخن را درمان کند. با این حال، قرص های ضد قارچ می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

هر چند این روش می‌تواند سریع‌تر عمل کند، اما همچنان درمان قارچ ناخن نیازمند صبر و پیگیری است. بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شما تعیین شود.

چه زمانی باید برای درمان قارچ ناخن به پزشک مراجعه کرد ؟

بیشتر عفونت های قارچی ناخن خود به خود یا در ترکیب با درمان های خانگی برطرف می شوند. اما اگر درمان‌های خانگی مؤثر نیستند یا باعث ناراحتی جدی شما می‌شوند، بهتر است برای تجویز یک نسخه ضد قارچ به پزشک مراجعه کنید. افرادی که دچار سرکوب سیستم ایمنی هستند نیز ممکن است بخواهند برای درمان به پزشک خود مراجعه کنند تا از ابتلا به عفونت جدی‌تر جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک زخم

نتیجه‌گیری

درمان قارچ ناخن به عنوان یک مشکل شایع  که می‌تواند باعث ناراحتی و تغییر در ظاهر ناخن شود؛ بسیار مهم است. با این حال، گزینه‌های درمانی مؤثری برای این وضعیت وجود دارد. استفاده از دارو‌های موضعی و خوراکی ضد قارچ در کنار در برخی موارد برداشتن قسمت آسیب دیده ناخن، می‌تواند به بهبود عفونت کمک کند. هرچند درمان ممکن است زمان ببرد، اما با پیگیری و رعایت بهداشت پا و ناخن‌ها، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت. در مجموع، این روش‌های درمانی‌ امید بخش هستند و می‌توانند به بازگرداندن سلامت و زیبایی ناخن‌ها کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط