Search
Close this search box.
هر آنچه باید در مورد سیاه شدن پای دیابتی بدانید

سیاه شدن پای دیابتی؛ علت، علائم و درمان

سیاه شدن پای دیابتی یا همان نکروز در واقع یکی از مشکلات رایج در افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود که برای هر نوع زخمی ممکن است ایجاد شود ولی در حالت کلی بروز چنین مشکلی به گرید یا همان درجه زخم بستگی دارد در واقع هر چقدر گرید بیمار بیشتر باشد. در نتیجه؛ احتمال ایجاد عفونت و سیاه شدن پا را نیز چند برابر می‌کند.

در این مقاله، به بررسی علل سیاه شدن پای دیابتی، علائم و نشانه‌ها، تشخیص و درمان این مشکل پرداخته خواهد شد. 

علت سیاه شدن پای دیابتی

علائم سیاه شدن پای دیابتی چیست؟

از جمله مهم ترین علائمی که سیاه شدن پای دیابتی به همراه خواهد داشت عبارتند از:

📌 رنگ پوست

از مهم ترین علائم و نشانه های مربوط به زخم پای دیابتی در واقع همان تغییر رنگ پوست است یعنی پوست به تدریج سیاه یا رنگ خاکستری می شود.

📌 درد

منطقه سیاه شده پا، ممکن است منجر به ایجاد درد یا تورم شود که چنین مشکلی حساسیت و فشردگی را به همراه خواهد داشت.

📌 کاهش نبض پایی

چنین مشکلی در مواقع نادر اتفاق می افتد که علت اصلی آن کاهش جریان خون و عملکرد عروق است.

📌 زخم یا جراحت

دقت داشته باشید که پای سیاه احتمال ایجاد زخم در آن چند برابر می شود.

📌 تغییراتی در حس پاها

زمانی که بیماری پیشرفت کرده باشد ممکن است با سختی در حرکت، ضعف عضلات و … همراه باشد.

دقت داشته باشید در صورتی هریک از علائم ذکر شده را مشاهده کردید لازم است، حتما برای تشخیص و درمان به بهترین کلینیک درمان زخم در تهران مراجعه نمایید.

علت سیاه شدن پای دیابتی

سیاه شدن پای دیابتی بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد، که از مهم ترین علت های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✳️ بیماری دیابت می تواند منجر به آسیب دیدگی عروق پا شود بروز چنین مشکلی در واقع کاهش جریان خون و سیاه شدن پای را به همراه خواهد داشت.

✳️ افراد مبتلا به بیماری دیابت به عفونت حساسیت بسیاری زیادی دارند و همین عفونت اگر در منطقه پا و … باشد سیاه شدن پای دیابتی را به همراه خواهد داشت.

✳️ زمانی که جریان خون در پاها کاهش یابد تشکیل زخم در پا را به همراه خواهد داشت دقت داشته باشید اگر این زخم ها به موقع درمان نشوند سیاه شدن پای دیابتی را به همراه خواهد داشت.

✳️ زمانی که افراد مبتلا به دیابت فشار طولانی را نقاط خاص بدن خود تحمل نکنند این موضوع می تواند تغییر رنگ پوست و سیاه شدن پا را ایجاد نماید.

با توجه به تمامی موارد گفته شده دقت داشته باشید که سیاه شدن پای دیابتی در واقع یک مشکل کاملا جدی است که باید در صورت مشاهده هریک از علائم یا داشتن علت ها هر چه سریع تر درمان شود.

بیشتر بخوانید: تاول پای دیابتی

تشخیص سیاه شدن پای دیابتی چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص سیاه شدن پای دیابتی لازم است تا حتما به پزشک مراجعه نمایید. از جمله روش های تشخیصی توسط پزشک عبارتند از :

تشخیص سیاه شدن پای دیابتی
  1. اولین مرحله معاینه پا است تا بتوان هر گونه تورم، تغییر رنگ پوست، علائم نشان دهنده عفونت و … را مشاهد کرد.
  2. اندازه گیری ضربان پایی که از طریق دستگاهی به نام داپلر امواج فراصورت استفاده می شود. از مهم ترین دلایل استفاده از این دستگاه در واقع ارزیابی جریان خون در پاها است.
  3. انجام آزمایشات مختلف که شامل اندازه گیری سطح گلوکز خون، آزمایش عصب شناسی و … می شود.
  4. استفاده از روش های تصویر برداری مختلف نظیر سونوگرافی، ام آر ای که از طریق آن می توان ساختار عروقی پا را به طور کامل مشاهده کرد.
  5. بیوپسی نیز یکی دیگر روش های تشخیصی محسوب می شود که از طریق آن از بافت پا، نمونه برداری انجام می شود تا بررسی های دقیق تری برروی آن انجام شود.
بیشتر بخوانید: درمان زخم پای دیابتی

راه های پیشگیری از سیاه شدن پای دیابتی

با رعایت این مراقبت ها می توان از سیاه شدن پای دیابتی پیشگیری کرد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

❌ حتما سطح قند خون خود را با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، مصرف دارو های تجویز شده از سوی پزشک و … کنترل کنید.

❌ حتما نکات مراقبتی یعنی شستشوی درست پا و از همه مهم تر خشک کردن آن را به درستی انجام دهید. دقت داشته باشید که استفاده از کفش مناسب جزء مهم ترین نکات مراقبتی محسوب می شود.

❌ به طور مرتب پای خود را بررسی نمایید تا از این طریق هر گونه تغییر در رنگ پا یا عدم التیام زخم را مشاهده کرد.

❌ انجام فعالیت های ورزشی ان هم به شکل منظم و مرتب در بهبود جریان خون و از همه مهم تر عملکرد پاها تاثیر بسزایی دارد.

❌ قرار ملاقات با پزشک خود را به هیچ عنوان فراموش نکنید چرا که در صورت تغییر در پاها پزشک هر چه سریع تر آن را بررسی کرده و اقدامات درمانی مناسب را برای شما انجام می دهد.

در انتهای این بخش از مقاله توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است پس در صورت داشتن بیماری دیابت حتما مراقبت های لازم را رعایت نمایید تا از بروز هر گونه مشکلی در آینده جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: عفونت پای دیابتی

سیاه شدن پای دیابتی چگونه درمان می شود؟

در صورت سیاه شدن پای دیابتی، مهم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند بررسی کاملی از پای شما انجام دهد، تشخیص دقیق بیماری را بیان کند و برنامه درمانی مناسب را تعیین کند. همچنین، در صورت لزوم ممکن است به تیم درمانی شامل پزشکان، پرستاران، متخصصان تغذیه و متخصصان فیزیوتراپی و توانبخشی ارجاع داده شوید.

مهم است بدانید که درمان سیاه شدن پای دیابتی زمان‌بر و پیچیده است و نیاز به مراقبت مداوم دارد. همچنین، هرگونه تغییر در رژیم درمانی یا استفاده از داروها باید تحت نظارت پزشک قرار گیرد. پیروی از راهنمایی‌های پزشک و تیم درمانی، مراقبت منظم از پا و کنترل موثر بر قند خون می‌تواند بهبود و پیشگیری از تشدید سیاه شدن پای دیابتی را تسهیل کند.

کلام آخر

سیاه شدن پای دیابتی در واقع یک عارضه کاملا جدی در افراد مبتلا به دیابت  است که بنا به دلایل مختلفی اعم از عفونت، کاهش جریان خون، آسیب عصبی و … ایجاد می شود. دقت داشته باشید که اگر تجربه سیاه شدن پاهای خود را داشتید لازم است تا هر چه سریع تر به یک پزشک مراجعه نمایید تا از این طریق بتوان با رعایت یکسری نکات مراقبتی و روش های درمانی از ایجاد مشکلات حادتر جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط