Search
Close this search box.
درمان زخم عروقی

درمان زخم عروقی؛ 7 مرحله موثر + نقش ورزش و تغذیه

درمان زخم عروقی برای افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر این زخم ها مخصوصا در ناحیه ی تحتانی بدن یعنی پاها ایجاد و درمان نشوند سبب بروز عوارض غیرقابل جبران برای بیمار خواهد شد.

توجه داشته باشید که نوع انتخاب روش درمانی این نوع زخم ها در حالت کلی بستگی به میزان شدت زخم دارد که پزشک بعد از معاینه زخم آن را تعیین می‌کند؛ سپس از این طریق می‌تواند افزایش گردش خون را در محل زخم شده افزایش دهد.

7 روش درمانی برای درمان زخم عروقی

انواع زخم های عروقی از اختلال انتقال خون به اندام های تحتانی ایجاد می‌شوند. طبق بررسی های انجام شده معمولا 75 درصد از زخم های عروقی پا از نوع زخم های وریدی، 10 درصد از نوع زخم های شریانی، 15 درصد از نوع زخم های مختلط و 5 درصد از زخم های عروقی منشا گرفته از اختلالات لنفی، هستند.

درمان زخم عروقی چیست؟

به طور معمول این زخم ها زمانی ایجاد می‌گردند که مسیر بازگشت خون از ناحیه ی پا را به سمت قلب برای تصفیه شدن مختل کرده باشند.

عدم درمان زخم عروقی و به تعویق انداختن آن منجر به بدخیم شدن زخم شده و باعث می‌شود تا روند درمان به طبع کند تر پیش برود. از مهمترین روش های درمان زخم‌ های عروقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید: درمان عفونت زخم

1: پاکسازی زخم عروقی

در اولین مرحله از درمان زخم عروقی پا لازم است تا حتما پاکسازی زخم به درستی انجام داده شود به منظور انجام این کار لازم است تا حتما بافت مرده از روی زخم جدا شود، چرا که عفونی شدن زخم روند درمان را مشکل می کند.

توجه داشته باشید که جداسازی بافت مرده زخم در بعضی از مواقع ممکن است برای چند بار انجام داده شود، همچنین در این دوران حتما باید تمامی دارو های تجویز شده از سوی پزشک به موقع مصرف شود.

2: پانسمان برای درمان زخم عروقی

استفاده از پانسمان برای هر نوع زخمی مخصوصا زخم عروقی پا لازم و ضروری است و باید حتما نوع آن به درستی انتخاب شود. هدف از پانسمان در واقع عدم ورد باکتری برروی زخم است.

علاوه بر آن از مهم ترین ویژگی های بارز پانسمان در واقع مرطوب نگهداشتن زخم است؛ البته باید اشاره کنیم که این کار مانع از وارد شدن باکتری به زخم شده در نتیجه زخم زودتر بهبود می‌یابد.

راه های درمان زخم عروقی

برای پانسمان کردن توجه داشته باشید که تعویض به موقع پانسمان اهمیت بالایی دارد، این موضوع بسته به نوع زخم باید حتما به موقع انجام داده شود تا روند درمان زخم عروقی به درستی طر شود.

بیشتر بخوانید: درمان زخم بستر

3: وکیوم تراپی برای درمان زخم عروقی

از دیگر روش های درمانی زخم عروقی در واقع وکیوم تراپی زخم می باشد که استفاده از آن بسته شدن زخم و ترمیم هر چه سریع تر آن را به همراه خواهد داشت، همچنین خلا و مکش ایجاد شده با این روش می تواند خونرسانی را محل آسیب دیده را افزایش می دهد این موضوع کمک می کند تا بافت جدیدی برروی زخم ایجاد شود.

4: PRP تراپی برای درمان زخم عروقی

استفاده از این روش درمانی در واقع نه تنها به درمان زخم عروقی پا کمک می کند بلکه برای درمان زخم پای دیابتی نیز بسیار کمک کننده خواهد بود. نحوه استفاده از این روش در واقع به این صورت است که لازم است تا حتما از پلاسمای خون خود شخص برای ترمیم هر چه سریع تر زخم استفاده شود.

5: درمان فشاری

درمان فشاری نیز از دیگر روش های درمان زخم عروقی محسوب می‌شود که بر حسب نیاز ممکن است یکبار نیاز به تعویض پانسمان داشته باشد.

درمان زخم های عروقی

6: لیزر تراپی زخم عروقی

لیزر تراپی نیز از دیگر روش های درمان زخم عروقی محسوب می‌شود که بافت عروقی آسیب دیده پا را خیلی سریع درمان می کند.

روند استفاده از این روش به این صورت است که نور استفاده شده در لیزر به ترمیم هر چه سریع تر زخم کمک می کند. پس لازم است تا اگر از این روش استفاده می کنید به هیچ عنوان درمان را به تعویق نیاندازید؛ چرا که استفاده مستمر می تواند احتمال عود مجدد زخم را کاهش می دهد.

7: اوزون تراپی برای درمان زخم عروقی

اوزون تراپی نیز یکی دیگر از روش های درمانی محسوب می شود که البته می توان از آن برای سایر زخم ها نظیر زخم عفونی، زخم فشاری و … استفاده کرد که نحوه انجام آن از طریق تزریق است.

به منظور انتخاب یک روش درمان مناسب باید حتما به بهترین کلینیک درمان زخم در تهران مراجعه نمایید.

آیا تغذیه خاصی می‌تواند در درمان زخم‌ های عروقی کمک کند؟

تغذیه مناسب در درمان زخم‌ عروقی نقش حیاتی دارد. رژیم غذایی غنی از پروتئین، ویتأمین C و روغن‌های چرب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم بافت‌های زخمی کمک کند. پروتئین‌ها برای ترمیم و نوسازی بافت‌های زخمی ضروری هستند.

ویتأمین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، به سلامتی عروق کمک کرده و فرآیند ترمیم زخم‌ها را تسریع می‌کند. همچنین، روغن‌های چرب که حاوی اسید‌های چرب اصلی مانند اسید‌های چرب امگا-۳ و امگا-۶ هستند، می‌توانند به بهبود عملکرد عروق کمک کنند و فرآیند ترمیم زخم‌ها را ارتقاء بخشند.

همچنین، توصیه می‌شود که در صورت نیاز، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسب و متناسب با وضعیت شما را تهیه کند. پزشک می‌تواند براساس نیاز‌های خاص شما، راهنمایی‌هایی درباره مواد غذایی مفید و مناسب برای ترمیم و بهبود زخم‌های عروقی ارائه دهند و نکاتی را برای بهبود عملکرد عروق و تسریع در فرآیند بهبودی پیشنهاد کنند.

تأثیر ورزش بر درمان زخم عروق چیست؟

فعالیت‌های ورزشی منظم می‌توانند به بهبود عروق و ترمیم زخم‌های عروقی کمک کنند. به عنوان مثال، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری که موجب افزایش جریان خون در بدن می‌شوند، می‌توانند عملکرد عروق را بهبود بخشند.

این ورزش‌ها باعث تقویت عروق می‌شوند و منجر به بهبود جریان خون و تغذیه بهتر بافت‌های پوستی می‌شوند که این موارد می‌توانند در فرآیند درمان زخم‌ عروقی موثر باشند.

همچنین، فعالیت‌هایی مانند شنا که در استخر‌ انجام می‌شوند، می‌توانند به تحریک جریان خون و افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها کمک کرده و فرآیند ترمیم زخم‌های عروقی را تسریع بخشند.

این نوع فعالیت‌ها به دلیل کاهش فشار بر عروق‌ها و افزایش حرکت و مکانیزم جریان خون، می‌توانند بهبود عملکرد عروق را ایجاد کرده و در بهبودی زخم‌های عروقی مؤثر باشند.

کلام آخر

در انتهای این مقاله باید اشاره کنیم که درمان زخم عروقی کمی زمان بر خواهد بود، در بعضی از مواقع با توجه به نوع زخم پزشک مصرف آنتی بیوتیک را به منظور پیشگیری از ایجاد عفونت توصیه می کند ولی روش های درمانی دیگری نیز مثل تمیز کردن زخم، پانسمان و … وجود دارد که در مورد هریک از آن ها صحبت کردیم.

✔ توجه داشته باشید که انتخاب هریک از این روش های درمانی بعد از معاینه و بررسی زخم تعیین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط